Reclamewijsheid games op de Digitale DoeBeurs!


Date: from Saturday 18 April 2015 to Thursday 30 April 2015
Location:
Handelsbeurs Gent

Attending Members



Description

In september 2014 ging het 2-jarige wetenschapscommunicatieproject van de UGent van start. Dit project zet zich in om de bestaande inzichten binnen het academisch onderzoek rond reclamewijsheid te vertalen naar jongeren aan de hand van een serious game. Het doel is dus om jongeren spelenderwijs reclamewijs te maken. 
Meer specifiek wordt er een online platform ontwikkeld met verschillende mini-games die zich richten op jongeren tussen 12 en 16 jaar. De games spelen telkens in op verschillende aspecten van reclamewijsheid, en trachten jongeren zo wegwijs te maken in de huidige reclamewereld. Jongeren krijgen in een spel bijvoorbeeld de opdracht om zo veel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren: het begint eenvoudig met formats die jongeren al goed kennen zoals banners, maar geleidelijk aan wordt het moeilijker gemaakt met native advertising en gesponsorde blogs. Voor een ander game worden de persoonsgegevens die jongeren vrijgeven via Facebook verwerkt in het game, om hen een idee te geven hoeveel ze prijsgeven van zichzelf.

De games zijn momenteel volop in ontwikkeling, maar in het kader van de digitale week werd de eerste versie ervan getest op de Digitale DoeBeurs. Deze interactieve beurs, georganiseerd op 18 april in de Handelsbeurs in Gent, opent de Digitale week door iedereen kennis te laten maken met nieuwe en creatieve technologie├źn en ICT-oplossingen.

Dat jongeren de games kunnen testen op de Digitale DoeBeurs is geen toeval. Het doel van het UGent project is namelijk om samen met de jongeren games te ontwikkelen, en hen zeggenschap te geven in het spelverloop en de grafische elementen. De testfase in de Gentse Handelsbeurs was alvast een groot succes! Zowel de jongeren als hun ouders waren enthousiast over de games, en hun feedback was meer dan nuttig! Zo zijn de onderzoekers alvast weer een stapje dichter bij het finaliseren van de games.

De definitieve versie van het gameplatform zal in het voorjaar van 2015 online beschikbaar zijn en gelanceerd worden via sociale media. Wil je graag meer info, of krijg je graag een berichtje als de games klaar zijn en gratis te downloaden zijn? Stuur dan gerust een mailtje naar Klara.VanGeit@ugent.be

De Digitale Week loopt van 20 tot 30 april 2015. Wil je meer weten over de Digitale Week? Of zoek je een overzicht van alle activiteiten? Je kan meer info vinden op http://www.digitaleweek.be/

©Copyright 2017. All rights reserved. Sitemap Read our disclaimer